Rytmelesing – så lett som en lek!
- Mari Bermingrud

- 27. jan.
- 3 min lesing
Jeg er en skikkelig glad i å finne elementer av lek når jeg underviser. Da jeg tok Suzuki-pedagogikk i Sverige var lek en viktig del av undervisningen, både på instrumentet og når vi jobbet med notelesing. Mange har fordommer om at barn ikke lærer å lese noter med Suzukimetoden, men det stemmer ikke. Sannheten er at musikantene ofte trener notelesing som en separat ferdighet i starten av opplæringsløpet. Å spille et instrument er en krevende motorisk øvelse, og da trenger man ikke gjøre det vanskeligere ved å legge til notelesing i tillegg. Jeg følger også de samme prinsippene når jeg har aspirantkorps, selv om overgangen fra å spille uten noter til å spille med går fortere, både fordi musikantene er eldre og skal forberedes til å delta i notebasert samspill med andre.
Rytmeord
En enkel måte å komme i gang med notelesing er å lese rytmer med forskjellige rytmeord. Da jeg gikk på universitet hadde vi en finsk rytmelesebok som introduserte meg for rytmestavelser. Der var det “ta” for firedel, “ti-ti” for åttendeler og “tika-tika” for sekstendeler, i tillegg til den litt mer eksotiske “ti-pa-tu”, en stavelse jeg ikke har vært borti hverken før eller siden.
Når jeg underviser barn prøver jeg å være litt mer jordnær, så jeg lot meg inspirere av Music Mind Games og oversatte en del av Blue Jello-rytmeordene deres til norsk. Her er noen av rytmeordene jeg bruker med aspirant- og juniorkorps (spilleår 1-3):
Firedel: Is
Åttendeler: Pizza
Firedelspause: Hysj
Halvnote: To-o
Helnote: Fi-i-i-re
Sekstendeler: Taco-taco eller pepperoni
Be gjerne elevene om å finne på andre rytmeord når du introduserer rytmelesing.
Det finnes mange gode varianter av rytmeord, og jeg mener det er plass til både Blue Jello, Kodály, Takadimi og andre varianter. Det viktigste er at du finner noe som fungerer både for deg og gruppen din.
Rytmekort
Når jeg introduserer notelesing i grupper starter jeg oftest med rytmekort. Jeg viser først fram et kort med firedeler som jeg leser først før gruppa leser det sammen med meg. Deretter viser jeg fram et kort med åttendelsnoter som vi leser på samme måte. Etterpå går vi gjennom en del kort som kombinerer firedeler og åttendeler. Jeg legger vekt på at vi leser i puls, og når musikantene har skjønt konseptet får de fire slag pause mellom hvert kort.
Rytmestafett
Denne leken er inspirert av en aktivitet delt av Amy Abbott. Du finner flere av hennes aktiviteter her: Music a la Abbott.
Del gruppa opp i to eller tre lag. Hvert lag stiller seg opp i en lang kø. Én person fra hvert lag konkurrerer om gangen. Legg tre rytmekort på gulvet, i god avstand fra de som skal konkurrere. Spill, klapp eller si rytmen på et av rytmekortene. Når du har spilt hele rytmen skal elevene løpe til riktig rytmekort. Den som først kommer til riktig rytmekort får et poeng til laget sitt. Leken blir enda morsommere om du legger en prompepute ved hvert av rytmekortene og elevene må sette seg på prompeputa for å få poeng til laget sitt. Når runden er over stiller konkurrentene seg bakerst i køen, og du legger ut et nytt kort på gulvet, slik at det alltid er tre rytmekort i spill.
Jeg pleier alltid å gjennomføre en “prøverunde” der det ikke deles ut poeng for å sjekke at alle har forstått reglene i leken. Jeg lar også vinneren av hver runde ta med kortet tilbake til laget som en dokumentasjon på at de fikk poenget. Da slipper jeg å holde orden på hvilken gruppe som leder til enhver tid.
Don’t clap this one back
Denne leken finnes i mange varianter. Her er to av dem:
Klapp en rytme og få gruppa til å klappe den samme rytmen tilbake. Klapp et par forskjellige rytmer og la gruppa fortsette å herme rytmene dine. Bestem en rytme gruppa ikke skal klappe tilbake, for eksempel firedel, firedel, to åttendeler, firedel (den beryktede “nå må alle høre på beskjed”-rytmen som brukes på skoler i hele landet). Når du klapper denne rytmen skal gruppa være helt stille.
Fortsett å klappe og herme rytmer, men når du klapper den “ulovlige” er det om å gjøre for gruppa å ikke klappe tilbake. Hvis du bruker poeng gir du et poeng til gruppa hver gang de klarer å være stille på den “ulovlige” rytmen, og et poeng til deg hver gang noen klapper der.
Variant nummer to av leken er å bruke rytmekort. Leken fungerer på samme måte, men nå er det et av rytmekortene som ikke skal leses eller klappes. Hold opp kortene, hold en jevn puls og gi musikantene 4 slag mellom hvert kort til å forberede seg.
Har du ikke rytmekort? Du kan laste ned mine gratis her!
For de som er interessert i å lære mer om notelesing kan jeg blant annet anbefale “Notelesing, hva slags lesing er det?” av Hilde Blix og doktorgradsavhandlingen “Lytt, skriv, spill” av Julia Katarzyna Leikvoll.


Kommentarer